PENGENALAN
Pada mulanya dikenali sebagai Sekolah Seni Gunaan , Fakulti Seni dan Rekabentuk pada asalnya bersambung dengan Pusat Pengajian Seni Bina , Perancangan dan Ukur Tanah . Studio sementara dan bilik darjah yang terletak di Petaling Garden, sebelum berpindah ke Seksyen 17, Petaling Jaya pada tahun 1970. Ia bermula dengan tiga pensyarah sepenuh masa dan dua pensyarah sambilan. Kumpulan pertama 33 pelajar dikira mendaftar di kursus asas.
Pada tahun berikutnya, tiga program pengkhususan telah diwujudkan, iaitu Seni Halus, Rekabentuk Grafik dan Tekstil Design. Dua puluh enam pelajar menghadiri kursus-kursus ini , manakala empat puluh pelajar yang mengikuti kursus asas. Pada tahun 1973 , kerana beberapa lebih banyak program ditambah , Pusat Pengajian Seni Gunaan seceded dan dikenali sebagai Sekolah Seni dan Rekabentuk ( Kajian Seni lukis dan Seni Reka , atau KSSR ). Walau bagaimanapun, KSSR masih digunakan sebahagian daripada Pusat Pengajian Seni Bina kompleks apabila ia berpindah ke kampus Shah Alam pada tahun 1974. Akhirnya, pada awal tahun 1982 , KSSR berpindah ke bangunan sendiri yang ia masih menduduki hari ini.
FALSAFAH & PRINSIP
Hari ini, prinsip asas yang telah berkembang untuk merangkumi visi UiTM untuk menjadi sebuah universiti bertaraf dunia dengan ulang tahun kelima puluh itu yang akan jatuh pada tahun 2006. Dalam konteks ini, FSSR , manakala membentuk pelajar Melayu untuk menjadi profesional yang bulat yang akan memainkan peranan sebagai ejen perubahan dan menyumbang kepada negara, juga berusaha untuk memenuhi wawasan untuk menjadi pusat rujukan bertaraf dunia bagi seni tempatan dan global.
MATLAMAT
Matlamat untuk menjadi pusat rujukan bertaraf dunia bagi seni tempatan dan global telah mendorong keseluruhan fakulti berusaha dengan lebih gigih dan lebih kreatif untuk mencapai kejayaan dalam bidang reka bentuk dan seni kreatif. Dengan mengambil slogan " Kreativiti adalah Teras Kualiti" sebagai aksiom untuk aktiviti fakulti , mereka telah maju di bawah kepimpinan Dekan , Profesor Madya Dr Baharudin Ujang . Pelbagai strategi telah diatur untuk mengukuhkan dan meningkatkan perkhidmatan fakulti kepada masyarakat secara umum , termasuk dalam aspek akademik , hal ehwal pelajar , penyelidikan, budaya dan isu-isu sosial.
STRATEGI
Selain meletakkan beberapa seni dan disiplin reka bentuk di bawah pusat-pusat kajian teras dalam pengajian siswazah , fakulti sedang mengkaji kemungkinan baru untuk mengkaji semula kurikulum di peringkat diploma dan bacelor peringkat untuk mengikuti perkembangan global baru. Aspirasi untuk menjadi sebuah universiti bertaraf dunia telah sentiasa wujud di fakulti , lebih-lebih kerana ia adalah seni yang unik dan reka bentuk institut yang menawarkan pelbagai kursus di bawah satu bumbung , sesuatu yang jarang dilihat di mana-mana universiti lain di dunia.
Antara pelbagai strategi dirangka untuk mengukuhkan fakulti itu ialah penubuhan Institut Antarabangsa Reka Bentuk ( IIDE ), sebuah syarikat untuk meningkatkan tahap pereka tempatan amnya. Melalui institusi ini , pelbagai aktiviti yang bersifat intelektual telah dijalankan dalam bentuk seminar, pameran , bengkel , projek-projek penyelidikan dan penerbitan jurnal. Pada Disember 2004 , institut ini telah menganjurkan Persidangan Antarabangsa mengenai Reka Bentuk Persekitaran Kecemerlangan Hidup dan diterbitkan Jurnal Antarabangsa Reka Bentuk . IIDE menggabungkan beberapa unit lain berdasarkan seni dan pendidikan reka bentuk dan penyelidikan seperti Batik Penyelidikan Antarabangsa dan Akses Design ( BiRDA ) yang bertujuan untuk menggalakkan dan membangunkan industri batik negara, di samping membangunkan pendekatan baru dalam reka bentuk corak dan kualiti batik amnya.
Selain itu, FSSR mempunyai Galeri Seni yang mantap yang memaparkan kerja-kerja oleh graduan dan menganjurkan pameran bertaraf dunia, antaranya ialah pameran ILHAM tahunan oleh kakitangan akademik fakulti . Pada tahun 1970, fakulti menubuhkan Pusat Kreatif (PDC) bagi menggalakkan penglibatan orang Melayu dalam perniagaan berdasarkan keputusan ciptaan. Semenjak kewujudannya, PDC telah menjadi kenderaan untuk kakitangan akademik untuk menyumbang kepakaran mereka kepada masyarakat dalam pelbagai pekerjaan perundingan berdasarkan seni dan reka bentuk, termasuk mereka bentuk logo, penciptaan imej korporat, dan banyak lagi. Keyakinan Tun Dr Mahathir Mohamad di PDC pada awal 1980an membolehkan pusat untuk melaksanakan banyak projek besar yang mana ia telah menerima pengiktirafan nasional , termasuk konsep identiti baru Kereta Api Tanah Melayu, MAS , dan Telekom.
SUMBANGAN & PENGIKTIRAFAN
Selain komitmen mereka untuk penciptaan seni , siswazah dan kakitangan akademik Fakulti juga terlibat dalam penulisan dan kritikan seni dan telah menghasilkan buku-buku rujukan yang utama. Fakulti itu sendiri telah menerbitkan Inti , jurnal perintis dalam seni dan pendidikan reka bentuk, sejak tahun 1979 dan mula menerbitkan Journal Kesenian dan Reka Bentuk pada tahun 2001 melalui Jabatan Pengajian Liberal. Fakulti juga telah menerbitkan jurnal antarabangsa AIM dengan kerjasama Institut Teknologi Bandung ( ITB) Indonesia dan Curtin University of Australia. Dalam konteks pendidikan seni , selain daripada guru-guru seni yang berkelayakan di sekolah-sekolah Malaysia , hampir semua seni utama reka bentuk dan pendidik di institusi awam dan swasta pengajian tinggi graduan FSSR .
Sumbangan dan dedikasi FSSR kepada pembangunan seni dan reka bentuk di negara ini adalah jelas. Berbekalkan kejayaan dan bergantung kepada strategi yang telah dirancang dengan teliti dan infrastruktur yang sentiasa dinaik taraf , Fakulti ini pakar-pakar terus berkembang untuk merealisasikan aspirasi menjadi pusat rujukan bertaraf dunia bagi seni Asia dan Antarabangsa. Dalam konteks ini, FSSR berusaha seiring dengan negara lain di Universiti untuk mencapai wawasan mewujudkan UiTM sebagai sebuah universiti bertaraf dunia.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan